<
Ambitne plany 5 linii metra w Warszawie
W 2006 r. zostało uchwalone wciąż obowiązujące Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy. Zaktualizowana wersja dokumentu, który ma kształtować politykę przestrzenna m.st. Warszawy do 2050 r., jest wstępnie przygotowana. Poinformowała o tym ursynowska radna Anna Lewandowska, publikując planistyczne koncepcje przygotowane na polecenie Urzędu Miasta.
Obecnie Warszawa posiada dwie linie metra:
– M1 w relacji Kabaty-Młociny
– M2 w relacji Ursus Płn. – Marymont (przez: Ursus Niedźwiadek, Szamoty, Ursus Płn.).
Władze miasta przyjęły, że docelowo do połowy obecnego stulecia miasto musi posiadać sprawnie funkcjonujące 5 linii metra.
Planowane nowe odcinki podziemnych połączeń komunikacyjnych mają przebiegać w następujący sposób:
– linia M3 w relacji Stadion − Żwirki i Wigury,
– linia M4 w relacji Myśliborska – Wilanów,
– linia M5 w relacji Ursus Niedźwiadek – Gocławek (przez Szamonty, Ursus,
Pl. Tysiąclecia, Skorosze).
Oprócz rewolucyjnych zmian w zakresie dostępności metra w nowej wersji studium pojawiają się plany budowy nowych ścieżek rowerowych, rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego czy rozwoju systemu parkingów – Parkuj i Jedź.
Należy zastrzec jednak, że opracowania przygotowane na potrzeby studium są na razie wewnętrznymi dokumentami, które mogą jeszcze ulegać modyfikacjom. Tym bardziej warto mieć to z tyłu głowy, z uwagi na powtarzane nieustannie przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego nieuniknione cięcia w budżecie Warszawy, rzekomo uszczuplonym przez sukcesywnie niższe wpływy ze strony rządu. Fakty są w tym temacie zgoła odmienne, bowiem w rzeczywistości od 2015 do 2021 wpływy Warszawy z PIT i CIT wzrosły o 64 procent (z 4,86 do 7,96 mld). Być może środki na inwestycje w nowe linie metra uda się ostatecznie wyasygnować.
>