<
Czytaj i wejdź do gry
Czy pasja do czytania i sport mogą się uzupełniać? Siatkarze udowadniają, że tak. Ruszyła kampania społeczna promująca czytelnictwo w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0), organizowana przez Narodowe Centrum Kultury (NCK) ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w partnerstwie z Polską Ligą Siatkówki (PLS).
Już jeden z najsłynniejszych „Niezłomnych” zaznaczał po ucieczce z obozu w Oświęcimiu, jak ważna jest kondycja fizyczna i – jak mocno jej brakuje polskim intelektualistom. Tym bardziej interesująca wydaje się inicjatywa promująca aktywne łączenie pasji czytelnictwa z pasją do sportu – inauguracja kampanii odbyła się 18 października w Bibliotece Narodowej w Warszawie.
Celem akcji jest jeszcze jeden punkt – obalenie mitu, jakoby sportowcy reprezentowali niski poziom intelektualny, a intelektualiści (zgodnie z tym, na co zwrócił uwagę Pilecki w czasach II wojny św.) – słabą kondycję.
„Nasze wspólne działania z Polską Ligą Siatkówki, ale też sportowcami i pasjonatami innych dyscyplin pokazują komplementarność aktywności pobudzających do pracy – w sensie metaforycznym – obydwie półkule naszego mózgu, a więc czytania i sportu, często określanego mianem kultury fizycznej. Od zawodowych sportowców oczekujemy nie tylko wytrzymałości i doskonałej formy fizycznej, ale też intelektualnej. Wbrew pozorom sport wymaga myślenia. Jako kibic obserwuję to szczególnie podczas gier zespołowych, w których Polacy osiągają światowe sukcesy (…)” – zaznaczył prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury (źródło: NCK).
Na czym będzie polegała kampania? Głównie na realizacji działań w mediach elektronicznych i przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. W ramach inicjatywy wypowiedzą się także słynni sportowcy – m.in. Mateusz Bieniek czy Maria Stenzel.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 to jeden z najważniejszych wieloletnich programów rządowych na lata 2021-2025 w ramach którego środki w wysokości ponad miliarda złotych zostaną przeznaczone na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce.
>