<
Poznaliśmy ostateczny projekt CPK
Podczas konferencji prasowej 6 lipca 2023r. światło dzienne ujrzały ostateczne koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego w postaci wizualizacji efektu końcowego. Za projekty wyglądu megalotniska odpowiadało 250 najlepszych architektów i projektantów nie tylko z Polski (głównym wykonawcą była brytyjska firma Foster+Partners).
— To będzie nowy system komunikacyjny Polski i całego regionu, gdzie za 10-15 lat zbiegać się będą nitki życia gospodarczego całej Europy środkowo-wschodniej — stwierdził Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– CPK to coś więcej niż lotnisko, to w pełni zintegrowany węzeł transportowy. To również pierwszy obiekt, który zobaczą podróżni przyjeżdżający do Polski Projekt ma na celu uchwycenie ducha polskiego krajobrazu, kultury, rzemiosła oraz technologii – opisał zaś projekt Grant Brooker, senior executive partner firmy Foster+Partners.
Jak informuje spółka, centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. To pomieszczenie ma być „przedpokojem portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów, niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko. A będą mieli trzy możliwości — samolot, kolej i samochód/autobus. Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw., zostanie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przejdą na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd. Terminal zostanie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią pasażerską (z możliwością rozbudowy w przyszłości). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.
Nowoczesne centrum komunikacyjne, czyli głównie największy w Polsce port lotniczy, powstaje na obszarze około 3 tys. hektarów, w odległości 37 km na zachód od Warszawy. Planowane uruchomienie lotniska nastąpi w 2028r. Wówczas do użytku ma zostać również oddany węzeł kolejowy i połączenie Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą. W kolejnych latach mają zostać zrealizowane kolejne inwestycje kolejowe. Docelowo podróż między stolicą a największymi polskimi miastami ma zajmować maksymalnie 2,5 godziny. Początkowo CPK ma obsługiwać ok 40 mln pasażerów rocznie.
>