<
Strefa Tempo 30 – wnioski z konsultacji
Urząd Miasta St. Warszawy przeprowadził konsultacje społeczne dotyczące planowanych Stref Tempo 30, w których auta nie będą mogły jeździć szybciej niż 30 km/h.
Konsultacje społeczne dla mieszkańców na temat stref Tempo 30 trwały od 14 października do 30 listopada ubiegłego roku. Opinie i uwagi do projektu mapy wprowadzenia stref ruchu uspokojonego można było zgłaszać mailowo lub osobiście. Raport podsumowujący głosy warszawiaków zostały przez urzędników zebrane w specjalnym raporcie, przedstawionym w piątek 3 marca 2023r.
„W stolicy funkcjonuje już wiele elementów wpływających na uspokojenie i bezpieczeństwo ruchu – od pojedynczych progów, przez wyniesione skrzyżowania, aż do stref zamieszkania i Tempo 30, które obejmują całe kwartały ulic” – napisali warszawscy urzędnicy. Starali się przekonać, że proponowane rozwiązania już dziś nieformalnie funkcjonują w znacznej części stolicy.
„Obecnie ok. 10 proc. sieci drogowej stanowią drogi, po których można poruszać się z prędkością mniejszą niż 50 km/h. Ponadto na wielu ulicach istnieją lokalne ograniczenia prędkości, które już dzisiaj tworzą nieformalną strefę Tempo 30 (np. osiedle Zacisze na Targówku). Jeśli wliczymy te miejsca, ulice o ruchu uspokojonym to ponad 27 proc. długości sieci dróg w Warszawie. Konsultowany projekt porządkuje te działania. Warszawa planuje uporządkowanie prędkości na drogach lokalnych i osiedlowych” – możemy przeczytać w komunikacie ratusza.
Wśród istotnych zalet strefy Tempo 30 władze miasta wskazują na oczekiwaną poprawę bezpieczeństwa oraz zmniejszenie korków, czyli usprawnienie ruchu na warszawskich drogach.
– Uspokojenie ruchu wpływa na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych. Zmniejszenie prędkości do 30 km/h wyraźnie zmniejsza liczbę wypadków – w tym także tych śmiertelnych. Wynika to również ze skutecznego ograniczania przekraczania dopuszczalnej prędkości poprzez egzekwowanie przepisów. W strefach Tempo 30 zwiększa się również płynność ruchu drogowego, co jest zachętą do korzystania z innych from transportu, takich jak komunikacja miejska czy rower – stwierdził Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
Krytycznie o polityce miasta wobec kierowców wypowiadają się radni oraz parlamentarzyści PiS.
– Chciałbym zaapelować do prezydenta Rafała Trzaskowskiego, żeby nie traktował warszawskich kierowców jako wrogów. Zachęcamy Rafała Trzaskowskiego do tego, aby szukać rozwiązania, które zapewni Warszawę dla wszystkich, a nie dla wybranych – apelował przed miesiącem poseł Jarosław Krajewski.
Ulice, które mają być objęte strefą Tempo 30, są zaznaczone na interaktywnej mapie, przygotowanej przez Urząd Miasta: https://um-warszawa.maps.arcgis.com/apps/dashboards/b4a98d2fc25c422b99dc7f3043607d1b.
>