Mazowieści

Wiadomości z Warszawy i Mazowsza

Archiwum

Strategia rozwoju komunikacji Warszawy do 2050r.

<

Strategia rozwoju komunikacji Warszawy do 2050r.




Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przedstawił strategię rozwoju transportu w mieście, zaplanowaną aż do 2050r. Głównym celem ma być skomunikowanie wszystkie 18 dzielnic.

Po pierwsza każda z dzielnic ma być obsługiwana transportem szynowym. Liczba stacji tramwajowych zwiększy się z 39 do 103, a tory zostaną wydłużone z 42 do 113 km.

Po drugie ratusz planuje rozbudowę I linii metra relacji Kabat–Młociny, gdzie powstaną dodatkowe stacje – pl. Konstytucji (rejon skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Wilczej) oraz Muranów (rejon skrzyżowania ulic gen. W. Andersa i M. Anielewicza). Rozbudowana zostanie także II linia metra relacji Ursus Niedźwiadek–Marymont.


Powstaną również trzy kolejne linie metra – Stadion–Żwirki i Wigury (M3), Tarchomin–Wilanów (M4) oraz Szamoty–Gocławek (M5).


Przykładowe oszczędności czasu po realizacji zapowiedzianych inwestycji włodarz stolicy przedstawił na przykładzie trasy Wilanów–Centrum, gdzie aktualny czas przejazdu to 31 min. Po wdrożeniu planu i umożliwieniu przesiadek liniami M4 i M1, podróż zajmie 18 min.

– Przeanalizowaliśmy 710 km przebiegów linii metra i tramwajowych. Uwzględniliśmy docelową strukturę przestrzenną miasta, liczbę mieszkańców i miejsc pracy, planowaną sieć połączeń autobusowych i kolejowych oraz ruch z aglomeracji. Na tej podstawie rekomendujemy do 2050 r. pięć linii metra. To najbardziej efektywny i optymalny wariant, podparty analizami. Mamy czytelny układ linii z wygodnymi przesiadkami – stwierdził Rafał Trzaskowski.


Budowa linii M4 obejmie również budowę stacji na Służewcu, gdzie obecnie są centra handlowe, biurowce i nowe osiedla. Linia M5, według planu, przebiegnie, m.in. pod mocno zabudowanym Śródmieściem Południowym, gdzie mieszczą się zachowane z II wojny światowej zabytkowe kamienice. Rozwiązaniem w lokalizacjach, gdzie powierzchnia terenu jest ograniczona, jest budowa stacji piętrowych, dwupoziomowych. Plan zakłada również możliwość budowy tuneli metra jeden nad drugim. Są to techniczne rozwiązania, które do tej pory nie funkcjonowały w mieście. Dwupoziomowe stacje znajdziemy na Solcu, w rejonie Pięknej, placu Konstytucji oraz na Koszykach.


Plan rozwoju komunikacji stolicy do 2050r. zakłada, że połowa warszawiaków będzie miała do najbliższej stacji metra mniej niż 1000 metrów, zatem będzie mogła pokonać tę odległość na pieszo. Pozostali będą mogli korzystać z dojazdu dzięki innym środkom komunikacji.

Strategia jest niezwykle ambitna i skoncentrowana na rozwoju komunikacji publicznej. Współgra z już realizowaną koncepcją Rafała Trzaskowskiego, by eliminować z miasta ruch samochodów osobowych. Wpisuje się również w założenia klimatyczne, forsowane, np. przez grupę miast C40.

>

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mazowieści
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.